چرا معماران، طراحان UX چیرهدستی میشوند؟
طراحی تجربه کاربری بیش از هر چیز به ذکاوت فنی و شناختی عمیق از خواستههای کاربر نیاز دارد؛ درست همان چیزهایی که یک معمار هیچگاه با آنها بیگانه نبوده است.
معمارها را میتوان نامزدهایی شایسته برای فعالیت در زمینه طراحی تجربه کاربری (UX) قلمداد کرد. گاوین جونز، معمار و طراح محصول ساکن سانفرانسیسکو، در همین راستا میگوید معمارها میتوانند کار طراحی نرمافزار را بهتر از هر فرد دیگری انجام دهند. وی میگوید:
شاید آن دسته از معمارهایی که اینجا راجع به آنها صحبت میکنیم؛ یعنی معمارهای سازمانی، در درک چگونگی تعامل انسان با محیط پیرامون خود بسیار خبره باشند. در واقع میتوان آنها را بهترین گزینهها برای تبدیل شدن به طراحان چیرهدست تجربه کاربری دانست. جونز با اشاره به فراگیر شدن گسترده این ذهنیت در دنیای دیجیتال، میگوید:
ویکیپدیا در تعریف معماری سازمانی آورده است:
بنابراین با در نظر گرفتن تعریفی جامعتر از معماری که هم معماری ساختمان و هم معماری سازمانی را شامل میشود؛ نگاهی میاندازیم به دلایل جونز برای ایدهآل بودن طرز تفکر مبتنی بر معماری برای طراحی تجربه کاربری.
جونز میگوید:
معمارها همچنین میدانند که چگونه اصول حمایتی را در طراحیهای خود بگنجانند. آنها میدانند که نباید از نیازها و اهداف افرادی که قرار است با محیط مورد نظر تعامل داشته باشند، غافل شوند.
جونز در ادامه میافزاید:
جونز با اشاره به آگاه بودن معماران از نیازهای انسان میافزاید:
در نهایت جونز بر این باور است که معمارها میدانند چگونه نقش نوآوری را در طرحهای خود پررنگ کنند؛ درست همان چیزی که انتظار میرود یک طراح تجربه کاربری هیچگاه از آن غافل نشود. وی بهعنوان کلام آخر میگوید:
دیدگاهتان را بنویسید