نقد بررسی معماری سفارت ایران در تیرانا آلبانی-اختصاصی

طراحی: علی صارمی، جواد بنکداره گروه همکاران معماری: امیر عباس شیرازی، نادره | نظری، هنگامه حسینی فیروزآبادی، علی امیری خورهه ثمر صارمیه گروه همکاران فنی: سعید جباری، کاوه امیر امینی، علی چنگیزی، مهدی جعفرزاده  • ماکت: پرهام حسین نژاد

Iran Embassy in Tirana-Albany

Design: Ali Saremi, Javad Bonakdare Architectural Team: AmirAbbas Shirazi, Nadereh Nazari, Hengameh Hosseini Firoozabadi, Ali Amiri Khorheh, Samar Saremio Technical Team: Saeid Jabbari, Kaveh Amiramini, Ali Changizi, Mehdi Jaafarzadeh . Maquette: Parham Hosseinnezhad

# Trans Elevation .2

۲ مفت سقف ایوان ورودی

Details of the Entrances Roof ,1

۱ جزئیات سقف ایوان ورودی South – East Elevation & Entrance ,3

۳ نمای مجموعه از دید جنوب شرفی و ورودی Scuth – East View .4 * مجموعه از دید جنوب شرقی

South Elevation & Main Entrance

۵ ها نمای جنوبی و ورودی اصلی

کشور کوچک آلبانی که بعد از جنگ جهانی دوم در زمره اقمار شوروی درآمد و تا این اواخر، یعنی تا فروپاشی شوروی و بلوک شرق یک کشور کمونیست تندرو بود. با رهبری آشتی ناپذیر به نام انور خوجه که پس از تعدیل استالینیسم در شوروی به چین گراییده بود. قبل از استقلال ناشی از تجزیه امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، ملت چهار قرن بخشی از قلمرو عثمانی به شمار می رفت امروز آلبانی مانند اکثر کشورهای آزاد شده از بلوک شرق و قدم تهده در راه دموکراسی غربی، وارث ساختار اقتصادی و اجتماعی از هم پاشیدهی است اما طبیعت زیبای کنار دریای آدریاتیک جنگلهای بکر و دست نخورده آب و هوای مدیترانهای با تابستلهای تا حدودی گرم و مرطوب و زمستانهای معتدل و جنیش ساخت وسازی که شهرهای آن را فرا گرفته است زمیناساز و نویدبخش تحولات آینده است

نقد بررسی معماری سفارت ایران در تیرانا آلبانی-اختصاصی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که از دو سال پیش برنامه گسترده احدک نمایندگیهای خود در کشورهای مختلف را آغاز کرده طراحی سفارت ایران در تیرانای الینی را  در زمینی که در یکی از مناطق مرغوب و فعال شهری تیرانا قرار دارد. به مهندسان مشاور تجیر واگذار کرده است

نمایندگیهای خارج از کشور برای کشوری مانند ایران که هم دارای سابقه بسیار درخشان معماری و هم دارای مواضع فرهنگی در مقابل جهانی شدن است. در دهههای پشت سر قرار گرفتن مدرنیسم قرن بیستمی و ورود به هزاره سوم، به تجربه حرفهای و فکری مهمی برای گروهی از معماران برجسته ایران تبدیل شده است

علی اکبر صارمی می گوید. در طول سفر به تیرانا که در آغاز آن ناگزیر از اقامتی کوتاه در استانبول مرکز تاریخی خلافت عثمانی شده بتای قدیمی سرکنسولگری ایران در نزدیکی مجموعه ایاصوفیه و سلطان احمد فکر مرا به خود مشغول کرد. بنایی با پلان مرکزی پالادین و تزیینات باروک و رنسانس متاخر. اما همین بنای قرن نوزدهمی حال و هوای معماری اواخر قاجار را دارد که ترکیبی ایرانی- اروپایی است. به این فکر کردم که آیا این تلفیق و گفتگوی فرهنگی می تواند راهنمایی باشد برای طراحی سفارتختهای جدید ایران با این تفاوت که در طول کمتر از دو قرنی که از بنای سفارت ایران در استانبول می گذرد. معماری ایران تغییرات زیادی پیدا کرده و معماری جهان هم چندین دوره تحول را از سر گذرانده است شاید مروری بر معماری ترکیبی ایران در این دو قرن و آموزه های کلی تاریخ معماری ایران همراه با شناختی کلی از زمین و افق و روحیه شبه جزیره بالکان توانسته باشد ما را در طراحی سفارت ایران در تیرانا راهنمایی کند . ساختمان همچون گوشگی در وسط زمین است که از هر چهار طرف نور می گیرد • ورودی اصلی از زیر یک ایوان بزرگ تشریفاتی می گذرد که با عبور دادن نسیم تابستانی شرجی زیاد هوا را می گیرد، مخصوصا که سقف نهایی ساختمان با فاصله ای نسبت به سقف اصلی قرار دارد • کل بنا بر روی صفحه بلندی قرار گرفته است، با پله هایی عریض به سوی ایوان ورودی اصلی . تعدادی ستون سقف نهایی را که نورگیرهایی بر روی آن قرار دارند، بالاتر از سقف اصلی نگه میدارند . سعی شده است که ایران و سقف و صفه تداعی کننده ایوان ایرانی به صورتی امروزی باشند.

منبع : online-architect.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *