معماری عمارت نظر ، دفتر معماری میان

معماری: دفتر معماری میان

معماران مسئول: ابوذر صالحی، مهشید کریمی

موقعیت: ایران، اصفهان

تیم طراحی: نادر مالکی، نفیسه نادری

مساحت: ۱۱۵۰ مترمربع

گرافیست: مرتضی مهدوی، مریم پیراسته

مهندس مکانیک: مهندس رضایی

مهندس برق: محمدرضا کلوخی

سازه: مهندس لباف

عکاس: فرشید نصرآبادی

سال: ۱۳۹۸

جوایز کسب شده: رتبه سوم جایزه معمار، در بخش مسکونی آپارتمانی، ۱۳۹۹

شرح پروژه

آنچه در این بخش خط معمار قصد معرفی آن را دارد، معماری عمارت نظر می باشد. این آپارتمان مسکونی بر سطح زمینی به مساحت ۵۶۰ مترمربع بنا شده است. پروژه ی حاضر در خیابان کمال اسماعیل اصفهان و در مجاورت با رودخانه زاینده رود واقع شده است. یکی از ویژگی های شاخص این آپارتمان مسکونی بهره مندی از چشم انداز زیبای رودخانه ی زاینده رود و فضای سبز مجاورش می باشد، عاملی که در طراحی آن نقش مهم و موثری داشته‌ است. این آپارتمان چهارطبقه شامل بخش هایی چون زیرزمین (۲.۱۰-)، طبقه همکف (۰.۸۰+) و طبقه اول و دوم با مساحت زیربنای کل ۱۱۵۰ مترمربع است. سازه پروژه از نوع بتنی و سیستم سرمایشی و گرمایشی آن از نوع موتورخانه مرکزی، چیلر و فن کوئل می باشد.

متناسب با موقعیت قرارگیری طبقات در نسبت به زمین و آسمان، حیاط های باز و فضاهای نیمه باز در سطوح مختلف واقع شده اند که فضاهایی را برای زندگی تشکیل می دهند (رفتار- مکان) و از طرفی متناسب با مکان و شرایط سایت پروژه هستند. به عنوان مثال، در این پروژه، با وجود دید بسیار خوب به رودخانه زاینده رود و فضای سبز اطراف آن، آلودگی صوتی قابل توجهی نیز در طول روز وجود دارد. بنابراین، تراس ها و پنجره ها به دلیل آلودگی صوتی آن، در همه ساعات روز قابل استفاده نیستند.

در پاسخ به این موضوع، در این پروژه ضمن فراهم آوردن فضاها و امکانات مختلف برای بهره بردن از منظره رودخانه، حیاط هایی در قلب ساختمان ایجاد شده اند که می توانند نور و هوای تازه را بدون آلودگی صوتی (حیاط های داخلی) امکان پذیر کنند.

در طول روز، “حیاط پشتی” که چشم انداز درختان بلند کاج همسایه بهره می برد و “حیاط مرکزی”، که یک ارتباط زنده ای بین اتاق نشیمن خانواده، اتاق و آشپزخانه فراهم ساخته و یک ارتباط قابل کنترل بین واحد میانی (واحد ۲) و واحد فوقانی (واحد ۳) برقرار می سازد، جایگزین مناسبی برای فضاهای باز و نیمه باز رو به رودخانه می باشد.

یکی از ایده های مهم در طراحی این پروژه، ایجاد “کیفیت های مختلف دید” از فضاها و طبقات مختلف به چشم اندازهای زیبای محیط اطراف آن است؛ مانند مناظر دیدنی “ایوان جنوبی” و “مهتابی” کنار استخر در پشت بام سبز، منظره ی ساکن قسمت غربی بام سبز که در سطح پایین تری قرار دارد، نمای مناسب بالکن اتاق اصلی طبقه اول، نمای باشکوه پنجره پذیرایی طبقه اول و سرانجام نمای باشکوه و دلنشین سالن مرتفع مشرف به گودال باغ، که از ارتفاع کم و به روشی خاص منظره ای از درختان بلند در امتداد زاینده رود دارد.

از دیگر ایده های مهم در طراحی این پروژه استفاده از فضاهای مرزی و اتصال دهنده به جای دیوارهای جدا کننده با هدف سیالیت و گستردگی دید به فضاهای داخلی می باشد. این فضاهای مرزی علاوه بر بهبود کیفیت ارتباط بین فضاهای داخلی، به غنای و قابلیت های رفتاری قابل انتخاب توسط ساکنان می افزایند.

تمامی موارد ذکر شده منجر به این واقعیت شده است که در این آپارتمان، تمام فضاها و سطوح با یکدیگر پیوند دارند و می توان آن را “عمارت” واحد نامید. «عمارت نظر» تلاشی بوده است برای بازآفرینی کیفیت‌های زندگی در خانه‌های ایرانی در آپارتمانی امروزی.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

منبع :

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *