طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومیشرکت تهویه­‌ی نیاسیّدنوید امامی، سیّدحمید امامی، آمیتیس نوروزی (دفتر معماری رازان زمینه و متن)

ین پروژه، تبدیل یک انبار متروکه (با نُه ستون ماتریسی­‌شکل در وسط آن)، به نمایشگاه یک شرکت تهویه­‌ی مطبوع در مشهد بود. آنچه قرار بود به نمایش گذاشته شود، مجموعه‌­ای کامل از محصولات برندهای مختلف تأسیسات برودتی و گرمایشی ساختمان (اسپیلت، چیلر، سیستم‌های خنک­‌کننده­‌ی گازی و غیره) بود که برخی در فضاهای داخلی و برخی دیگر در فضاهای خارجی نصب می­‌شوند.
ظاهر صنعتی، کاربرد تأسیساتی و تنوّع شکلی
کالاهای نمایشی از ویژگی‌های اصلی موضوع طرّاحی بود که در طول مسیر طرّاحی همواره فضا را تحت تأثیر قرار می­‌داد. ایجاد جذّابیت‌های فضایی برای چنین ویژگی‌هایی چالشی بود که ما با آن مواجهه بودیم. کارفرما برای بالا بردن فروش محصولات خود به دنبال ایجاد سه عامل زیر بود:
• بالابردن سطح آگاهی مشتری نسبت به محصولات
• جذّابیت (اعم از جذّابیّت فضایی و نحوه­‌ی نمایش)
• ایجاد اطمینان در مشتری
نُه ستون موجود در فضا را با سه صفحه و به‌­صورت خطّی طوری به یکدیگر وصل کردیم که بتوان از دو طرف آنها برای نمایش استفاده کرد و به این ترتیب نقش بصری ستون‌ها نیز کم­رنگ‌­تر شد؛ این امکان فراهم آمد تا مشتری محصول را همان­‌گونه که معمولاً در خانه‌­ها، ادارات و غیره نصب می­‌شود، ببیند و بتواند با روشن و خاموش‌­کردن دستگاه و همچنین تنظیمِ آن با نحوه­‌ی کارکرد آن آشنا شود. همچنین امکانات تأسیساتی در فضای نمایشگاه طوری طرّاحی شد تا همان وسایل به نمایش گذاشته شده، سرمایش و گرمایش محیط نمایشگاه را تأمین کنند که این موضوع باعث ایجاد حسِّ اعتماد در مشتری می­‌شود.
جعبه­‌ی قرمزرنگ در داخل، محلِّ قرارگیری اشیا سنگین و امتداد آن در بیرون بنا محلِّ نمایش چیلر (در حال کار کردن) و فضایی برای برج خنک­‌کننده است. برج قرمزرنگی که علاوه بر جنبه‌­ی عملکردی به­‌عنوان نماد و نشانه در ذهن بیننده باقی می­‌ماند، در واقع با ایجاد محدوده‌­ای مجزّا و با رنگی متفاوت، فضایی ایجاد شده تا با معرّفی محصولاتی که مخاطب خاص دارند، در بالا بردن سطح آگاهی سایر مشتریان نیز گامی برداشته شود. قسمت مدیریّت در فضای خلوت­تر امّا با دیواره­‌های شفّاف (قابل‌­تغییر) طوری جای گرفت تا کنترل به پرسنل و مجموعه­‌ی نمایشگاه داشته باشد.
طرّاحی مبلمان بخش مدیریّت با توجّه به محدویّت متراژ و خصوصاً عرضِ کم به­‌صورت یک مجموعه­‌ی یکپارچه در نظر گرفته شد؛ با این امکان که اتاق مدیریّت به‌­وسیله­‌ی یک درِ رول­آپ، قابل تفکیک از اتاق جلسات باشد. رنگ غالب در نمایشگاه از برند مجموعه گرفته شده است که در این راستا تضادِّ رنگ‌ها و حرکت عناصر طرّاحی داخلی به بیرون بنا و مطرح­‌شدن آن به‌­عنوان نشانه می‌­تواند عاملی جذّاب برای یک محیط تجاری محسوب شوند.

نام پروژه: شرکت تهویه‌­ی نیا (نمایشگاه مشهد)
طرّاح: سیّدنوید امامی، سیّدحمید امامی، آمیتیس نوروزی (دفتر معماری رازان زمینه و متن)
همکاران طرّاحی: آرش رضایی، سعید چراغعلی
مجری پروژه: شرکت تهویه­‌ی نیا
مشاور سازه: ایرج اشرف‌­زاده
مشاور تأسیسات الکتریکی: مجتبی خیراندیش
مشاور تأسیسات مکانیکی: شرکت پیشرو تهویه‌­ی نیا
ناظر اجرا: سیّدحمید امامی
محلِّ اجرا: مشهد، سه راه ادبیّات
کارفرما: شرکت تهویه­‌ی نیا
عکّاس: محمّدعلی شریفیان
زیربنا: ۴۰۰ متر مربّع
تاریخ اجرا: بهمن ۸۸ تا خرداد ۸۹

منبع :@aoapedia.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *