طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومیفروشگاه ساعت و بدلیجات کلیــوبهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)

نام پروژه: فروشگاه ساعت و بدلیجات کلیو (Clio)
طرّاح: بهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)
مجری: گروه اجرایی والامدا
مدیر اجرایی: امیر والا توسّلی
کارفرما: کلیو
محلِّ اجرا: تهران، تجریش، مرکز تجاری تندیس
مساحت: ۱۵ متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: خرداد ۱۳۸۹

این فروشگاه به مساحت ۱۵ متر مربّع، شعبه­‌ی اصلیِ کلیو (Clio) ــ از برندهای ساعت و بدلیجات ــ می‌­باشد. آنچه در طرّاحی این فضا مورد توجّه قرار داشته، کاربرد آن و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر مخاطب داشته باشد، بوده است که با توجّه به کاربری خاصِّ این فروشگاه، طیف گوناگونی از عناصر و مؤلّفه­‌ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت و وزن، به‌­طور هماهنگ و متناسب به کار گرفته شده است که شامل جنبه­‌های کاربردی، ساختاری و فنّی می‌­شود. از آنجا که کیفیّت داخلی هر فضا بیانگر نگرش، تفکّر و هویّت فردیِ کاربر یا هویّت سازمانی برند می­‌باشد، سعی بر آن شده است که ترکیب و همنشینی رنگ‌ها، فُر‌م‌ها و سطوح، معرّف و گویای سبْک و طرّاحی محصولات باشند و اِلِمان‌های به‌­کار رفته ارتباطی نزدیک با شاخصه‌­های محصول داشته باشند. محدودیّت فضایی و تنوّع محصولْ ما را به استفاده‌­ی بهینه (حدِّاکثر از حدِّاقل‌ها) واداشت و با پیروی از این اصل که با فرم‌های ساده می توان حجمی قوی خلق کرد، فضایی مبتنی بر بی‌­پیرایگی و سادگی در عین داشتن جذّابیت بصری و کانونی و لوکس‌­بودن که لازمه­‌ی کاربری خاصِّ این فروشگاه می­‌باشد، طرّاحی کرده‌­ایم. ایجاد فُرم هندسی و دارای شکست در قالب سقف، به‌­دلیل تأثیر ناشی از این عناصر در محیط بوده است، چرا که این فُر‌‌م‌ها برگرفته از شکست و تراشی است که در سنگ‌های تزئینی جواهرات به کار برده می شود. استفاده از الگوهای طرّاحی منظّم، راهکار مناسبی برای جداسازی اجزا و عناصر معماری از محصولات می­‌باشد. به‌­علّتِ تنوّع دیداری اشیاء و محصولات، برای بدنه­‌ی قفسه­‌ها از رنگ‌های سفید و مشکی به­‌صورت غالب و رنگ‌های بنفش و طلایی به‌­عنوان رنگ‌های مکمّل استفاده شده است.
برای توجّه و نشان­‌دادن زیباییِ محصول از نورهای نقطه‌­ای یا موضعی ویترین، به­‌صورت کاملاً شکیل استفاده شده است. پیچ و انحنای پایه‌­ها همگی به تبعیّت از الگوهای پویای طرح و فرم‌های جواهرات است. لوله­‌های برنجی که با عنصر شفّاف پلکسی‌­گلس ترکیب شده‌­اند، از سویی برای افزایش جذّابیت دیداری هستند و از سوی دیگر، برای تأکید هر چه بیشتر بر روی محصول، که در نهایت، به ایجاد کشش و گیرایی هر چه بیشتر ویترین کمک کرده است.

منبع : @aoapedia.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *