طراحی کافه رستوران مدرن روزمزه ، گروه معماری کاما دیزاین

معماری: گروه معماری کامادیزاین

معماران مسئول: کیانا کاویانی، بهنام ممشتی

موقعیت: ایران، گرگان

مساحت: ۴۰۰ مترمربع

تیم طراحی: سحر عجمی، حمید اسلام، نازیلا

نقشه فاز ۲: سحر عجمی

دیازین: سمیه عباسی

عکاس: معین مطلق، علی بهرام نژاد

سال: ۱۳۹۷

جوایز: تقدیر ویژه هیات داوران مسابقه طراحی داخلی سال ۱۳۹۸ در دسته رستوران – فست فود – کافه در تاریخ بیست و سوم آبان سال یک هزار و سیصد و نود و هشت

شرح پروژه از زبان معمار

گرگان مرکز استان گلستان شهر نسبتا گوچکی است که در نواحی شمال غربی کشور قرار گرفته است. ساکنین این شهر به تفریحات و خوش گذرانی هایشان اهمیت بسیاری می دهند. اگر راجع به تاریخ این شهر مطالعه داشته باشید در می یابید که معماری شهر گرگان از گذشته های دور تا زمان حاضر مدرن عمل کرده است. همانطور که می دانید ساختمان های تجاری و فضاهای عمومی تأثیر مستقیمی بر سیمای شهر دارند، با این وجود مدت هاست که جای خالی این گونه فضاها در سطح شهر گرگان حس می شود.

متقاعد کردن کارفرمایان برای نوسازی و طراحی داخلی رستوران های قدیمی یکی از چالش هایی است که معماران و طراحان داخلی امروزه با آن روبرو هستند. به همین نسبت نیز تأمین بودجه و سرمایه گذاری برای انجام پروژه های بازسازی از دیگر چالش ها می باشد.

پروژه طراحی رستوران مدرن روزمزه نیز از این امر مستثنی نبود. طراحان پس از چندین جلسه با کارفرما سرانجام نام مناسب رستوران را انتخاب کرده و با توجه به خواسته های کارفرما به جمع آوری اطلاعات برای آغاز پروژه پرداختند.

طراحان با بودجه ای متوسط حدود ۹۰ میلیون تومان بازسازی رستورانی قدیمی با مساحت ۴۰۰ مترمربع را آغاز کردند. این ساختمان قبل از تبدیل شدن به رستوران در اجاره مدرسه ای بوده و بافت آن کاملا فرسوده بوده است.

طراحی رستوران سنتی مدرن روزمزه: فضایی به دور از روزمرگی ها

هدف اصلی در طراحی این پروژه ایجاد محیطی متفاوت از سایر رستوران ها بود که افراد را از روزمرگی هایشان به دور کند. فضایی نه از جنس تشریفات، بلکه ارائه فضایی از جنس آرامش و خاطراتی که از گذشته ها زنده می شد و یا خاطرات خوشی که در لحظه ایجاد می شد، بود. از دیگر اهداف طراحی پروژه ایجاد فضایی دنج و آرام برای فکر کردن و گرد هم جمع شدن و تجربه غذاهای لذیذ و سالم خانگی بود. این پروژه باید به گونه ای چون خانه های گرم وصمیمی ایرانی با رویکردی مدرن از طریق طرح و نقش طراحی می شد.

همانند خانه های قدیمی در بافت گرگان که خانه هایی حیاط دار و با طراوت بودند. صدای آب، بوی خاک و رنگ هایی از جنس شعمدانی … استفاده از رنگ هایی روشن و متریال های ملموس و  درب های خانه هایی که همیشه به روی مهمان باز بود. فضایی که زمان در آن بی مفهوم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *