طراحی داخلی شرکت کشتیرانی اسپاد ، دفتر معماری کانی سواران

معماری: دفترمعماری کانی سواران

معمار مسئول: محمد کانی سواران

موقعیت: ایران، تهران

طراحی سه بعدی: مجید کانی سواران

طراحی نقشه های فاز دو: نسترن متحد

مساحت: ۲۰۰ مترمربع

عکاس: علی یعقوبی

سال: ۱۳۹۴

شرح پروژه

آن چه در این بخش برای کاربران گرامی آماده ساخته و ارائه خواهیم داد، طراحی داخلی شرکت کشتیرانی اسپاد می باشد که توسط دفتر معماری کانی سواران طراحی شده است. در این پروژه کارفرما از طراحان خواست تا فضایی اداری به صورت یکپارچه ای را برای آن ها طراحی کنند که امکان توسعه و افزایش کارمندان را داشته باشد. همچنین دارای فضاهای متعددی مانند سالن استراحت، سالن غذاخوری باشد. آن از طراحان خواستند تا فضای ورودی متناسب با با کاربری شرکت که کشتیرانی بود طراحی کنند تا در ذهن مخاطب ماندگار شود و مهم تر از همه این که خواستند تا فضای کاری کارمندان و فضای مراجعه ی ارباب رجوع از هم تفکیک شود.

همانند سایر پروژه های معماری و طراحی داخلی مسائلی مانند بودجه و بازه ی زمانی برای کارفرمای این پروژه اهمیت ویژه ای داشت. طراحان پس دریافت نیازها و شرایط کارفرما هدف گذاری پروژه را آغاز کردند. آن ها در ابتدا سازه ساختمان را مورد بررسی قرار داده و سیستم سنتی سازه بنا را مشخص ساختند.از این رو به دلیل استفاده از دیوارهای باربر در سازه ی اصلی نمی توانستند دیوارها را تخریب کنند. یکی از امتیازهای پروژه و جود فضایی یکپارچه در سالن مرکز بود. طراحان باید فضای موجود را که دارای کاربری مسکونی بود، به گونه ای طراحی می کردند تا حال و هوای فضای اداری را به مخاطب منتقل سازد. طراحان پس از این که نقاط مثبت و منفی فضای موجود، سیرکولاسیون ها، برنامه فیزیکی و همچنین نوع فعالیتشان را بررسی کردند، تصمیم گرفتند تا یک کانسپت مناسبی را ارائه دهند که علاوه بر معرف نام تجاری، نوع فعالیتشان را نیز نشان دهد.

کانسپت کلی طرح پروژه از مقطع دماغه ی یک کشتی آغاز گشت. جزئیات، هندسه و چگونگی ساخت این دماغه بررسی گشته و شرایط ساخت منحنی بواسطه ی مقاطع صاف به صورت آنالیز شده مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به شکل‌گیری اولیه‌ی کانسپت و بررسی استراتژی های طراحی، نکته ی مهم برای تیم اجرایی بحث شرایط ساخت، اجرایی کردن کانسپت، ارائه ی دیتیل های اجرایی ساده و قابل فهم بود. بنابراین طراحان توانستند با استفاده از یک تکنیک مدولار و تغییر در زوایای اجرایی، شکلی پیچیده را در قالب یک دیتیل ساده ارائه کرده که افزون بر اجرای ساده، سرعت ساخت و هزینه های اجرا را کاهش داد.

پس از طراحی مقوله ی ورودی و کانسپتِ به شکل دماغه ی کشتی و تلاقی چند دماغه به به شکل یک رفت و برگشت، چیزی که اهمیت داشت، استفاده از روشی بود که بتواند مرزها را کمرنگ کند زیرا این موضوع باعث می شد تا حس آزادی و گسترش فضا، با اهداف برند ایجاد شود و همچنین کانسپت طراحی متناسب بود که این کار با ایجاد فضایی سفید، به همراه تاچ هایی آبی رنگ صورت پذیرفت. رنگ آبی مانند یک تفکیک کننده ی فضا بویژه در سالن مرکزی استفاده شد. طراحان قصد داشتند تا فضایی متفاوت برای سالن غذاخوری محدوده کاری کارمندان ایجاد نمایند تا بدین صورت آن ها در حین استراحت و صرف غذا و یا چای، علاوه بر تغییر محیط، حال و هوایشان نیز تغییر کند.

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

منبع : تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *