طراحی داخلی دفترکار متعلق به یک شرکت خصوصی، مهسا مجیدی

معماری: دفتر معماری باغ ایرانی

معمار مسئول: مهسا مجیدی

موقعیت: ایران، تهران

تیم طراحی: پانته آ بهرامی، انوشه احمدی، مینا نبوی

مساحت: ۱۰۰۰ مترمربع

عکاس: افشین قادرپناه

سال: ۱۳۹۸

شرح پروژه

در این بخش از خط معمار با معرفی نمونه ای از طراحی داخلی دفتر مرکزی همراه شما کاربران گرامی هستیم. یک شرکت تولیدی شناخته شده ای در تهران قصد داشت تا کارمندانش را که پیش از این در کارخانه مستقر بودند، به طبقه ی ۲۴ یک ساختمان اداری در مرکز تهران انتقال دهد. این دفتر به واسطه ی پلان مدور و پنجره های تمام قد و سرتاسری اش، دارای چشم انداز زیبایی به سطح شهر بود که به عنوان ویژگی برجسته ی پروژه در نظر گرفته شد. کارفرمای پروژه از طراحان خواست تا فضای اداری با پلان باز طراحی کنند. همچنین وی به شدت خواستار ارتقای ماهیت سبک صنعتی در دکوراسیون دفتر جدیدش بود.

با توجه به این که فضای موجود پیش از این به عنوان نمایشگاه کاربرد داشته و دارای عناصری اضافی بود، طراحان در ابتدا تصمیم گرفتند تا پارتیشن های اضافی، عناصر چوبی و گچی موجود در سطح دیوارها و ستون ها را حذف کنند. این امر به طراحان این امکان را می داد تا بتوانند سقف بتنی و سایر عناصر تأسیساتی و همچنین  سیستم تهویه را در معرض دید قرار دهند. بنابراین پس از تخریب بخش های ضروری، سقف رنگ آمیزی شده و طرح نهایی در معرض دید قرار گرفت.

فضاهای بسته ی مورد نیاز چون دفتر مدیریت و فضای غذاخوری در امتداد محور آسانسور و مرکز ساختمان واقع شدند تا ماباقی فضا بتواند به صورت باز باقی بماند. جهت ایجاد فضایی با سبک صنعتی، تمام پارتیشن های فلزی به کمک پیمانکاران بومی در محل پروژه ساخته شدند. سفارشی سازی عناصر پارتیشن ها در سایت، فرآیند ساخت منحصر به فردی را ایجاد کرد که کاملا مبتنی بر تجربه و مهارت ساخت بود.

دو جزیره شناور جهت قرارگیری سالن اصلی کنفرانس و اتاق مدیریت به فضای کاری با پلان باز افزوده شد. این فرم های مکعبی شکل به منظور ایجاد یک جریان مطبوع و جذاب در دفتر، از نظر استراتژیک قرار گرفتند. این مسیرها به واسطه علائم تصویری موجود در کف از لحاظ بصری برجسته تر شده و مسیرهای گفتگو و حرکت جهت بهبود فعالیت های فیزیکی مشخص گشتند.

حجم های مدور موجود در فضا ملهم از فرم ساختمان بوده و بر اساس ایده ی گردآوری کارمندان شکل گرفت. این حجم ها دارای ساختاری فلزی بوده و سطح آن ها با ورقه های چوبی پوشیده شده است. استفاده از متریال طبیعی چون چوب در تضاد با فلز، از لحاظ بصری میان رنگ های سرد و گرم تعادل ایجاد می کند.

منبع :

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *