طراحی داخلی بانک دیجیتال ملی پلاس شعبه ی فخر رازی

معماری: طرح و ساخت ازنو

معماران مسئول: احسان توسلی، سولماز تاتاری

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۵۰۰ متر مربع

تیم طراحی: نیلا شاهمحمدی، رعنا قمرصورت، بهمن زارع

تاسیسات الکتریکال: حامد جعفرزاده

تاسیسات مکانیکال: محمد یزدی

عکاس: محمدحسن اتفاق

سال: ۱۳۹۹

شرح پروژه

در این بخش با شرح پروژه طراحی داخلی بانک دیجیتال ملی پلاس شعبه ی فخر رازی همراه کاربران عزیز و گرامی هستیم. در راستای تحقق هدف بانک ملی برای راه اندازی اولین بانک دیجیتال، طرح مجموعه شامل دو بخش کاری می شود: بخش اول برای بانکداری ۲۴ ساعته که در فضای ورودی تعریف شده و بخش دوم با فعالیت در ساعات متداول کاری که در ابتدا کانتر پذیرش به شکلی متمایز پاسخگوی مشتریان خواهد بود.

ایده ی اصلی طراحی، بر اساس بازتعریف خدمات بانکی در راستای نمایش پیشرفت های تکنولوژیکی و همگام با هوشمندسازی بانک های دیجیتال در سایر کشورها شکل گرفت و درخواست کارفرما، خلق فضاهای مدرن، صمیمی و گرم با استفاده از فرم های خلاقانه و رنگ های متنوع بود. ویژگی های خاص شعبه ازجمله ارتفاع مضاعف سقف و حضور نیم طبقه ی مزاحم در فضای داخلی، نیاز به عنصر پوششی واحد در فضا را ایجاب می نمود. لذا الگویی متشکل از چوب ها که برای سازماندهی فضا و کنترل دیدهای نامطلوب به کار گرفته شد، با امتداد در جداره های داخلی به نمای بیرونی کشانده شده تا بر دعوت کنندگی مخاطب از لایه ی خارجی به سمت لایه ی درونی تاکید نماید. ایده ی طراحی که برای شکلگیری الگوهای عملکردی و زیبایی شناسی فضاها استفاده شده، از شکل بارکد بعنوان آشناترین شاخصه ی دیجیتال سازی الهام گرفته است؛ خطوطی موازی با ریتم غیرخطی.

در طراحی ملی پلاس، استفاده از ساختار مدرن و غیرمتداول فراتر از قالب بصری بانک رفته و در برنامه ی فیزیکی آن نیز نمود یافته است. استفاده از کانترهای دیجیتالی نشسته و ایستاده، حضور قفسه های کتاب، دسترسی به اینترنت رایگان، پذیرایی در کافه و فضاهای نیمه خصوصی جلسات جایگزین قالب سنتی و متداول بانک یعنی باجه و صندلی های انتظار شده است تا تعریف نوینی از مشتری مداری را در صنعت بانکداری ایران ارائه دهد.

شعب ملی پلاس، مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های اعتبارات، سرمایه گذاری، بانکداری بین الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره گیری از تجهیزات و سامانه های غیرحضوری ارائه می شود. علی رغم اینکه هیچ اثری از اسکناس و پول در این شعبه نیست، لیکن سایر خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حواله های بین بانکی و… از طریق تجهیزات مکانیزه قابل انجام می باشد.

پلان ها، دیاگرام سکشن و غیره.

منبع :

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *