اطلاعات گردشگری شیراز ، اثر علی سوداگران، نازنین کازرونیان شیراز، ۱۳۸۷

فینالیست جایزه‌ی معمار در بخش ساختمان‌های عمومی سال ۱۳۸۸

معماری معاصر ایران: فرهنگی

________________________________

طراحی نظارت و اجرا: علی سوداگران
مهندس سازه: جمشید منتخب
مهندس تأسیسات: امین محکمی
طراحی داخلی: نازنین کازرونیان
کارفرما: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس

این مجموعه با هدف ارائه‌ی اطلاعات گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی و همچنین برقراری ارتباطی مؤثر بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و مردم، از طریق برگزاری نمایشگاه فصلی، نظرخواهی و همچنین ارائه‌ی کتب و نشریات گردشگری در پارک حاشیه‌ایِ چمران در شهر شیراز احداث گردید.
ساختمان مذکور در ۲ طبقه، هر کدام به مساحت ۲۰۰ متر مربع احداث گردید. طبقه‌ی همکف که در تراز و راستای پیاده‌رو قرار گرفته، به نمایشگاه گردشگری و طبقه‌ی اول به اطلاعات گردشگری و فروشگاه کتب و نشریات گردشگری اختصاص یافت.
با توجه به قرارگیری این مجموعه در یک فضای شهری، استفاده از رنگ­ های شاد و فرمی شاخص از اهداف اصلی پروژه بود که مجموعه به‌عنوان یک مبلمان شهریِ تندیس‌گون، توجه رهگذران را جلب کرده و آنها را به دریافت خدمات گردشگری دعوت نماید.
حجم اصلی به‌وسیله‌ی ۶ جفت پایه‌ی Vشکل از زمین بالا رفته و به­ صورت معلق قرار گرفته تا دخل و تصرفی در روایت بستر پروژه (پارک حاشیه چمران) ایجاد نکند و در زیر خود، فضایی نیمه ‌بسته را، جهت نمایشگاه گردشگری تعریف نماید تا رهگذران را بدون هیچ واسطه‌ای به فضای زیرین کشانده و آنها را با موضوعات گوناگون گردشگری درگیر کند و کسانی که به اطلاعات تخصصی، یا خدمات خاص گردشگری نیازمند هستند را به ‌وسیله‌ی پله‌ای پیوسته با حرکت پوسته‌ی خارجی از تراز همکف به طبقه‌ی اول راهنمایی نماید. پرده‌های رنگی در تضاد با رنگ سبزِ پوشش گیاهی منطقه، علاوه بر شاخص نمودن حجم پروژه، با قرار گیری در زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ی جنوب ‌غربی مانع از تابش مستقیم آفتاب بعدازظهر در فصول گرم به فضای داخلی می‌شود و در عوض، در فصول سرد هدایت‌کننده‌ی تابش صبحگاهیِ آفتاب جنوب شرقی می‌باشند.
در این پروژه توجه به صنعت گردشگری با تمامی گستردگی‌های آن توجه شده؛ چه پتانسیل‌های منطقه برای مسافران یا مطرح نمودن پتانسیل‌های نقاط مختلف دنیا برای علاقمندان و چه میراث فرهنگی یا طبیعت‌گردی و یا انواع دیگر شیوه‌های گردشگری. بنابراین آگاهانه، با پرهیز از انتخاب فرم یا مصالحی خاصی که تأکید‌کننده‌ی مطلبی و یا به‌ یادآورنده‌ی دوره یا روندی باشند، فرم، تنها به عنوان مبلمانی شهری و مجسمه‌ای چشم نواز سعی بر جلب توجه برای ارائه‌ی خدمات دارد.

منبع : aoapedia.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *